Być aktorem-podstawy techniki aktorskiej, teatr, film, telewizja, radio

Od Autora

Moja poprzednia książka “Sekrety Techniki Aktorskiej. Jak uczyć?” – była skierowana głównie do instruktorów gry aktorskiej. Obecna jest adresowana do wszystkich interesujących się techniką i mechanizmem gry aktora, a szczególnie do kandydatów i kandydatek na aktorki/aktorów, debiutantów w zawodzie i aktorów amatorów, chcących powiększyć swą wiedzę.
Książka może okazać się także przydatna dla studentów reżyserii i wiedzy o teatrze, którzy powinni posiadać podstawowe wiadomości na temat procesu pracy aktora…
Ponieważ książka zajmuje się problemem wiarygodności działań i mowy, to jestem przekonany, że okaże się też bardzo przydatna dla wszystkich osób w tych zawodach, w których niezbędny jest dar przekonywania i wiarygodności, niezależnie, czy mają do czynienia z szeroką publicznością, czy z pojedynczymi klientami. Książka została wzbogacona o rozmowy z wybitnymi artystami teatru, filmu i telewizji, którzy zechcieli podzielić się z nami swoim zawodowym doświadczeniem.
Serdeczne podziękowania, zatem składam (w kolejności alfabetycznej) Bogusławowi LindzieOlgierdowi ŁukaszewiczowiJanowi MachulskiemuAndrzejowi Sewerynowi i Magdalenie Zawadzkiej.

Recenzje:… Książka ta, to jeden z tego typu podręczników, które w prosty i przejrzysty sposób opisują drogę, jaką musi przebyć ktoś marzący o uprawianiu zawodu aktora. Rzetelnie, systematycznie, krok po kroku zostaje opisana nie tylko pozornie łatwa do zdobycia wiedza o fundamentach tej sztuki, ale i pomysłowe ćwiczenia mogące doskonalić rozwój adepta. Przez kolejne etapy ćwiczące rzemiosło autor prowadzi nas pewnie i z doświadczeniem kogoś, kto wielokrotnie podejmował ten rodzaj trudu. Jego wiedza, zrodzona na pograniczu teorii i praktyki jest rozległa, czerpana z wielu źródeł i ugruntowana poprzez wnikliwą autoanalizę i precyzyjną obserwację innych.
Patronują tej książce – Konstanty Stanisławski, Peter Brook, Michaił Czechow, Jerzy Grotowski – czyli najwięksi i najbardziej odkrywczy, jeśli chodzi o technikę aktorską nauczyciele i twórcy teatru… Siedlecki równocześnie kimś, kto nie ukrywa źródeł inspiracji i swój jasny, i logiczny wywód podpiera koniecznymi cytatami, i odnośnikami, trafnymi i wspomagającymi jego niezwykle czytelny zamysł… dołącza wywiady z kilku znakomitymi kolegami – wywiady, które stają się czymś innym, niż tradycyjne rozmówki zamieszczane w pismach o profilu rozrywkowym.
To próba wspólnego namysłu nad ukrytymi źródłami – talentu, sukcesu, efektywności…
Sądzę, że każdy, kto zamierza poważnie zajmować się sztuką aktorską, przeczyta tę książkę z ciekawością i uwagą. Na polskim rynku nie ma właściwie obecnie żadnego równie syntetycznego i przyjaznego czytelnikowi podręcznika.
Maciej Wojtyszko, reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny,
dramaturg, pisarz, scenarzysta, wykładowca reżyserii
w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.


… cały tekst ujmuje rzeczową analizą kolejnych etapów pracy nad rolą oraz klarownym trybem narracji. […] Jest w tym wiarygodny i przyjazny – zarówno, kiedy dzieli się własnym entuzjazmem, jak też kiedy ostrzega przed zawodowymi pułapkami. Dlatego mówiąc o magii, pasji, przekraczaniu psychofizycznych barier, wciąż krąży wokół kwestii rzemiosła. Te rozdziały stanowią najcenniejszą, precyzyjną w doborze wskazówek i ćwiczeń część książki… autor powiedział sporo, rozważnie i poważnie formułowanych myśli o mechanizmach roli. Nota bene zrobił to dużo głębiej niźli oświetlona blaskiem Brodwayu Judith Weston. Dobrze byłoby więc książkę rozpropagować wśród maturzystów, którym śnią się premiery i owacje… Zatem narybku aktorski, masz lekturę, czytaj i ćwicz.
Jagoda Opalińska, AICT/IATC-Sekcja Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych,
Yorrick, Jagoda Opalińska, 13 października 2010

I inny głos krytyczny:
… W trakcie lektury dostrzega się rzetelność warsztatową i wnikliwość obserwacji, z jaką Autor podszedł do tematu, tym razem skierowanego do szerszego kręgu zainteresowanych… Andrzej Siedlecki daje wskazówki, jak rozpoznawać prawdziwą sztukę, opisuje proces tworzenia roli, a także przedstawia relacje: aktor – zespół – reżyser. Ciekawym rozszerzeniem tematu jest rozdział “Aktor w filmie, telewizji i radiu”, pokazujący różnice w pracy aktora w zależności od medium poprzez opis procesu pracy nad rolą… Poza zaprezentowaniem techniki aktorskiej Autor omawia w książce jeszcze dwie inne: relaksacyjną i wymowy. […] Te cenne wskazówki bardzo się przydadzą nie tylko przyszłym adeptom sztuki aktorskiej, ale również tym, dla których autoprezentacja stanowi ważny środek wyrazu lub jest niezastąpionym narzędziem w kontaktach z szeroką publicznością.
Łączę wyrazy szacunku
Halina Leśniewska, Warszawa.

SPIS TREŚCI

  • Od Autora
    Rozdział I
  • Motywacja
  • Pasja, praca, sukces
  • Obecność – iki, iki
  • Talent i technika
  • Aktor – homo creator 
    Rozdział II
    SYSTEM Konstantego Stanisławskiego
    INTERPRETACJE
  • Kontrola – wewnętrzne oko podświadomości
  • Pamięć emocjonalna
  • Wyobraźnia w procesie twórczym
  • Od świadomego do nieświadomego
  • Metoda działań fizycznych
  • Aktor i postać – wielość w jedności
    Rozdział III
  • PRZED PRÓBAMI
  • Relacje: aktor – zespół – reżyser
  • Technika próbowania
  • Samopoczucie sceniczne
  • Intuicja
  • Inspiracja
  • Koncentracja i zaangażowanie
    Rozdział IV
    TWORZENIE ROLI
  • Aktor – sztuka – tekst
  • Role epizodyczne
  • Tekst
  • Próby czytane
  • Próby sytuacyjne
  • Improwizacja w procesie twórczym
  • Elementy aktorskiej analizy tekstu
  • Analiza postaci – podstawowe pytania aktorskie
  • Analiza akcji/działań postaci
  • Analiza okoliczności założonych i użycie gdyby
  • Analiza konfliktu
  • Analiza jednostek
  • Podtekst
  • Dialog
  • Monolog
  • Emocje i techniki ich przywoływania
  • Podwójne emocje
  • Nośniki emocji: śmiech i płacz
  • Tempo-rytmy
  • Ekspresja ciała w tworzeniu postaci
  • Budowanie roli od wewnątrz i od zewnątrz
  • Prawda sceniczna i fałsz
  • Konwencje stylu
  • Technika zapamiętywania tekstu
  • Podstawy efektywnego mówienia
    Rozdział V
    PRZED PREMIERĄ
  • Próby generalne
  • Trema
  • Przedstawienia
  • Zastępstwa
  • Aktor w nietradycyjnym teatrze
    Rozdział VI
  • Aktor w filmie, telewizji i radiu
    Rozdział VII
    AKTORZY O ZAWODZIE
  • Bogusław Linda
  • Olgierd Łukaszewicz
  • Jan Machulski
  • Andrzej Seweryn
  • Magdalena Zawadzka
  • I inni
  • Niebezpieczeństwa zawodu
  • Porażka i popularność
    Rozdział VIII
    ĆWICZENIA
  •  Relaks
  • Ćwiczenia relaksacyjne w pozycji leżącej
  • Praca przepony
  • Ćwiczenie na przedłużenie oddechu
  • Ćwiczenie na znalezienie właściwego brzmienia dźwięku
  • Relaks wiązadeł głosowych (strun głosowych)
  • Rozgrzewka wiązadeł głosowych
  • Rozgrzewka i ćwiczenie warg
  • Rozgrzewka i ćwiczenie szczęki
  • Rozgrzewka i ćwiczenie języka
  • Ćwiczenie podniebienia miękkiego
  • Ćwiczenie na artykulatory
  • Językowe łamańce
  • Jak być dobrym mówcą
  • Ćwiczenia na koncentrację
    Zamiast posłowia
    REKOMENDACJE
    BIBLIOGRAFIA

Życzę Ci miłej lektury w odkrywaniu tajemnic zawodu aktorskiego!
Gdy interesuje Cię reżyseria teatralna, to mam dla Ciebie książkę
Jak reżyserować? Podstawy reżyserii teatralnej.
Podręcznik ten wprowadzi Cię w tajniki reżyserii, o których powinieneś wiedzieć, gdybyś chciał wystawić jakąkolwiek sztukę, czy adaptację teatralną.